• Liturgisch centrum Immanuëlkerk

  • Liturgisch centrum Ontmoetingskerk

  • Liturgisch centrum De Rank

Lees meer over de Protestantse Gemeente Waddinxveen.

Protestantse Gemeente

Nieuws en informatie over wijkgemeente 't Spectrum

Wijkgemeente 't Spectrum

Nieuws en informatie over wijkgemeente De Rank

Wijkgemeente De Rank

Het laatste nieuws

Hierbij de uitleg en verkondiging zoals gehouden in de eredienst van de 5e zondag van de 40 dagen, op 29 maart 2020 in de Ontmoetingskerk.

Gemeente van onze Heer Jezus Christus,

De juf vertelde in groep 1 aan de kleuterklas het verhaal over Lazarus. En de kinderen hingen aan haar lippen, want ze kon mooi vertellen. En zo wekte Jezus Lazarus op uit de dood. Hij kwam het graf uit en leefde, besloot de juf. Er ging een zucht van verlichting door de klas. Liep het verhaal toch nog goed af na al dat huilen van Maria, Martha en Jezus zelf.
Toen klonk opeens de stem van Peter: "Mijn opa is ook dood", zei hij met een laag stemmetje. Natuurlijk kon dit jongetje van 4 jaar nog niet onder woorden brengen wat hij daarmee bedoelde. Maar het moet iets zijn geweest als: "Waarom Lazarus wel en mijn opa niet"? Of misschien wel: "Daar geloof ik helemaal niets van: mijn opa is nog steeds dood".

Want als we heel eerlijk zijn: misschien begon het bij u vanmorgen ook wel te kriebelen toen u dit verhaal over de opwekking van Lazarus hoorde. Misschien werd u zelfs wel boos, want uw man of uw vrouw of uw kind is dood en ligt in het graf. Of een goede vriend of vriendin hebt u nog maar pas geleden naar het crematorium gebracht. En wie denkt op dit moment niet aan datgene waar we op dit moment allemaal mee te maken hebben: het coronavirus? Ik kan het me goed voorstellen dat dit verhaal gemengde gevoelens oproept en verlegenheid. Waarom Lazarus wel en die mens die me zo lief was niet? En tegelijkertijd weten we ook wel, dat we allemaal niet kunnen blijven leven. In zijn avondgebed heeft Luther het over de strenge, bittere dood. Daar is geen ontkomen aan voor een mensenkind op deze aarde. Ook voor Lazarus niet. Na nog een tijd van leven is ook hij gestorven.

Waarom staat dit verhaal dan toch in de bijbel? Kort gezegd: omdat niet Lazarus de hoofdpersoon is, maar Jezus zelf. Hoe dan? We horen het Jezus zelf zeggen (in vers 4):
"Deze ziekte loopt niet uit op de dood, maar op de eer van God, zodat de Zoon van God geëerd zal worden”. En vlak voor de opwekking van Lazarus zegt Jezus in vers 42: " ...ter wille van al die mensen hier, opdat ze zullen geloven dat U Mij gezonden hebt”. Het gaat dus niet om Lazarus, maar om Jezus, wie Hij is en wat Hij betekent.

Ons verhaal van vanmorgen is een emotioneel verhaal. Het gaat over vriendschap, tussen Jezus en Marta, Maria en Lazarus. Het gaat over ziekte, over dood. Het is een verhaal over verdriet over de dood van een geliefde. Het gaat over boosheid en teleurstelling ‘als u hier was geweest, Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn’. Het gaat ook over walging, de lijklucht. Het verhaal gaat over alles wat op ons af komt als de dood nabij is. Ook dan is het vaak verwarrend. Je verlangt naar woorden van troost, maar tegelijkertijd is alles te veel. Verontwaardiging en berusting, spijt en dankbaarheid. Een dode die weg is, maar op een vreemde manier ook nabij. Een eindpunt en een nieuw begin. De dood is voelbaar en nog nooit leefde je zo intens.

Door het abrupte einde en de emoties die het verhaal beschrijft, lokt het verhaal ons als het ware naar binnen. Kom erbij staan, luister mee, doe je voordeel er mee, kijk of je er wat aan hebt. Of je er wat aan hebt voor je dagelijks leven. Dat is de vraag voor deze preek: wat hebben wij aan dit verhaal over de opwekking van Lazarus? Wat heeft dit ons te zeggen in ons leven, hier en nu? En misschien verlangen we daar nu nog wel meer naar, omdat er op dit moment een grauwsluier over ons bestaan hangt.

De vraag wat je nu toch aan het geloof hebt, lijkt ook een rol te spelen in het verhaal zelf. Als Jezus op de vierde dag eindelijk in Bethanië arriveert, komt Marta direct naar hem toe. ‘Als u hier was geweest, Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn.’ is haar openingszin. Het is geen vraag, maar ze doet wel een beroep op Jezus. Misschien wel tegen beter weten in zegt ze ‘Maar zelfs nu weet ik dat God u alles zal geven wat u vraagt.’ Dat is heel open gedacht, maar Marta’s mond is denk ik sneller dan haar hoofd, zoals ze in dat andere verhaal sneller bedient dan luistert. Jezus antwoordt: ‘Je broer zal uit de dood opstaan.’ En weer heeft Marta meteen een antwoord. ‘Ja, ik weet dat hij bij de opstanding op de laatste dag zal opstaan.’ Marta heeft het over de opstanding aan het eind van de tijd.

Marta denkt vanuit een toekomstige tijd, maar ze ziet over het hoofd dat die tijd al is aangebroken. Ze denkt niet in hier en nu, maar in ver weg en straks. De toekomst die ze verwacht, staat in levende lijve voor haar. Tegenover ‘mijn broer zal opstaan op de laatste dag’ zet Jezus ‘Ik ben de opstanding en het leven’. Hier en nu ben ik de opstanding en het leven. Waar ik ben, daar is al werkelijkheid waarvan jij denkt dat het ooit in de toekomst zal gebeuren. Waar Jezus is, daar is leven.

Jezus helpt Marta om dit te geloven. Hij doet dat door Marta’s weten te veranderen in geloven. Eerst zegt Marta ‘ik weet dat’, maar nadat Jezus vraagt ‘geloof je dat?’ zegt ze ‘Ja Heer, ik geloof…’. En Marta vervolgt met te zeggen ‘ik geloof dat u de Messias bent, de Zoon van God die naar de wereld zou komen’. Dit is precies wat Johannes aan ons als lezers van zijn boek duidelijk wil maken. Jezus is de messias, de Zoon van God die naar de wereld zou komen. Deze belijdenis is zonder meer het hoogtepunt van het evangelie.
Niemand anders in het hele evangelie volgens Johannes komt zo dicht bij de waarheid als Marta hier. Hier worden de grote woorden niet geschuwd. Jezus is de opstanding en het leven, de Messias, de Zoon van God die in de wereld zou komen.

De opwekking van Lazarus is een teken bij wat hier over Jezus wordt gezegd. Het is het grootste teken bij de grootste woorden. Bij wat hier over Jezus gezegd wordt, past dit verhaal over Lazarus. Maar het gaat om wat er gezegd wordt, om wat hier duidelijk wordt. ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven.’ Daar waar Jezus is, daar is leven, toekomst en hoop. Waar Hij is, is de dood niet. Daar heeft de dood niet het laatste woord. In hem zien wij dat God de God van het leven is. Hij is uit op ons leven, niet op onze ondergang. Waar Jezus is, daar is leven. Ja, dat geloof ik. Als ik de verhalen over hem lees en zijn uitspraken tot me door laat dringen, dan merk ik dat telkens weer op. Dit is leven, echt leven. Dit is leven zonder stress, zonder frustratie, zonder angst en zonder onzekerheid. Dit is het leven waar ik naar op zoek ben. ‘Jij geeft mij vleugels en handenvol licht’, zegt lied 930 .

Wat heb je aan deze vijfde ik-ben-uitspraak van Jezus? Ik denk twee dingen. Allereerst is het een uitspraak die troost in dagen van verdriet en rouw. Dagen die wij allemaal meemaken en zullen moeten meemaken. Ik ben de opstanding en het leven. Hij is bij ons, als de golven van het leven over ons heenslaan. Zelfs als wij niet meer geloven in het leven, in de levenskracht, dan is Hij er nog. Daarom durven we het aan om nu te leven, want ook als dat leven er niet meer is, is Hij er nog. Dat zelfde lied 930 zegt ook: ‘Jij leert mij lopen zonder gewicht’.

Dat geldt trouwens niet alleen als het gaat om de dood. En dat is het tweede wat we aan Jezus’ uitspraak hebben. Soms zijn er andere dingen waaruit een mens mag opstaan.
Opstaan uit bepaalde vaste patronen, opstaan uit een negatieve houding, opstaan uit wrok, opstaan uit angst en verwarring, waar we wellicht op dit moment allemaal in meerdere of mindere mate mee kampen. Opstaan, opnieuw beginnen. Alles wat ons als een graf vasthoudt en als de dood naar beneden drukt, het heeft niet het laatste woord. Zoals de dood van Lazarus niet het laatste woord heeft. Het laatste woord heeft Hij die door God gezonden is. ‘Lazarus, kom naar buiten.’ en ‘Maak de doeken los, en laat hem gaan.’

Daar staan we dan. Samen met Lazarus worden ook wij naar buiten geroepen. Leven dat is door Jezus geroepen zijn. Zijn stem horen en gehoorzamen. Wat in ons niet meer leeft, wat een stille dood gestorven is mag weer opnieuw ontkiemen, kom naar buiten, maak de doeken los, laat het weer gaan.

In de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Amen

 

 

Kerkdiensten

Vrijdag 29 mrt 2024

Ontmoetingskerk
  • 19:00 ds. C.C.A. Melgers
  • 20:30 Ds. J. Overeem (Goede Vrijdag)

Zaterdag 30 mrt 2024

Ontmoetingskerk
  • 19:30 Ds. P.J. van der Ende, Rijnsburg (Stille Zaterdag)
  • 21:00 pastor M. Sonneveld

Zondag 31 mrt 2024

Ontmoetingskerk
  • 09:00 ds. C.C.A. Melgers en pastor M. Sonneveld
  • 11:00 Ds. J. Overeem (Pasen)

Zondag 7 apr 2024

Ontmoetingskerk
  • 09:00 ds. H.G. v. Viegen, Leimuiden
  • 11:00 Ds. J. Zonnenberg-de Beer, Rotterdam (Jeugddienst)
  • 18:30 Ds. J. Overeem

----------------------
Privacy Verklaring