• Banner Welkom in De Rank
  • Liturgisch centrum De Rank, wit

  • Liturgisch centrum De Rank, paars

Prekenserie in de maand januari 2010 door ds. Menno Zandbergen over "Paulus over de eindtijd".

Tijdens de gespreksdienst van 10 januari ging de preek over de opname. Jezus komt terug op de wolken en wij gaan Hem tegemoet in de lucht (1Tess 4:16-17). Na de gesprekken in groepen was er ook gelegenheid om vragen aan de predikant te stellen. De onderstaande vragen zijn gesteld en ik heb daar antwoorden op geformuleerd.

U kon hierop reageren of nieuwe vragen stellen door onder de betreffende vraag op 'Reageer op dit bericht te klikken'.
Ds. Menno Zandbergen 

Het laatste oordeel evangelisatiemiddel?
Ingezonden maandag, 22 maart 2010 door Menno Zandbergen
Mag het laatste oordeel en alles wat daarover geschreven is, gebruikt worden als aandrang om mensen tot geloof te bewegen? 
Persoonlijk ben ik daar terughoudend in. Als de kern van geloven een verbond/relatie is, dan is dreigen een slecht motief om een relatie aan te gaan met de levende God. Dreiging brengt angst teweeg. Moet angst onze drijfveer worden om een band van liefde aan te gaan?
Toch wordt dreiging her en der wel gebruikt om mensen aan te sporen tot God te gaan. Vaak ook met een beroep op de Bijbel. De profeten van het OT kunnen soms zeer dreigend zijn. Ook Jezus dreigt soms met oordeel (wee u Chorazin...). Toch vind ik dat van een andere orde. De profeten spraken tot het gelovige Israël. Jezus was het meest kritisch op de Farizeërs en op de mensen die het zouden kunnen weten. De grootste dreiging is er daarom voor de gelovige en niet de ongelovige.
Tegen de Romeinse overheerser is Jezus nooit zo. De mensen die als zondaar bekend stonden, maakt Hij juist bekend met de liefde van God.
 
Waarom krimpt de kerk in Nederland
Ingezonden maandag, 22 maart 2010 door Menno Zandbergen
In het kader van de eindtijd werd gesproken over geloofsafval als teken van de eindtijd.
Toch zijn Nederland en Europa niet maatgevend als het gaat om geloofsafval. Wereldwijd groeit de kerk van Christus enorm. Wereldwijd kun je dus niet spreken van massale terugloop van de kerk.
Buitenlanders vinden het eerder vreemd dat de kerk in Nederland krimpt, dan gewoon.

Hoe komt het dat de kerk in Nederland krimt? Zonder uitputtend te willen zijn, zou ik een paar factoren willen noemen, die volgens mij van belang zijn:
1) De Westerse wereld vertrouwt op eigen inzicht en noemt dat wetenschap. Daar menen we God niet voor nodig te hebben en de wetenschap heeft veel goeds gebracht. Daar komt bij dat de wetenschap alleen werkt met de materiële wereld. Voor God is geen ruimte. Bovendien gaat het ons goed. We hebben genoeg te eten. De welvaart ligt op een hoog peil (de gemiddelde Nederlander leeft luxer dan een gemiddelde vorst en kasteelheer uit de Middeleeuwen).
2) In Nederland is gezag een moeilijk punt. We willen vrij zijn en erkennen haast geen gezag boven ons. Daarom is het moeilijk om Jezus als Heer te erkennen.
3) In Nederland is vrijheid belangrijk. We willen doen wat we zelf willen ook als het tegen God in gaat. Veel mensen willen niet aan God of gebod gebonden zijn.
4) We leven in een postmoderne cultuur waarin iedereen zijn idealen en levensovertuiging zelf samenstelt. We willen zelf bedenken wat we wel geloven en wat niet. De christelijke traditie en de Bijbel is niet meer maatgevend.
5) De kerk is veel van haar geloofwaardigheid verloren toen zelfs predikanten gingen vertellen dat het in het geloof enkel gaat om bouwen aan een betere wereld en goed leven in navolging van de mens Jezus. Verzoening, opstanding, eeuwig leven, verbond werd allemaal afgeschreven en bij de vuilnishoop gezet. Eigenlijk werd gezegd: we hebben 2000 jaar onzin verkocht. Maar het alternatief is moralisme: bouw aan een betere wereld. Velen hebben de kerk verlaten omdat deze boodschap als geestelijk arm is ervaren.
6) De kerk is veel van haar geloofwaardigheid verloren in de tijd van de verzuiling. Socialisten waren revolutionair en christenen anti-revolutionair/conservatief. Dat betekende automatisch dat het hele sociale aspect van het evangelie (Matt 25) onder druk kwam te staan. Hele provincies stemden rood en juist die gebieden zijn momenteel het meest onkerkelijk.
7) Soms vraag ik me af of God de kandelaar in Europa aan het doven is. Wanneer je hier evangeliseert, ben je blij wanneer 1 persoon tot geloof komt. In andere landen komen met gelijksoortige acties 100-den of 1000-den mensen tot geloof. God kan de kandelaar wegnemen. In Turkije (7 gemeenten uit Openbaring) is de christelijke gemeente nagenoeg verdwenen. We hebben in Europa 2000 jaar kans gehad om ons toe te vertrouwen aan de levende God. En juist in Europa is de 1e en 2e wereldoorlog begonnen. Joden (Gods uitverkoren volk!) werden vermoord omdat wij meenden dat zij Jezus gekruisigd hadden.
Waarom zou God de kandelaar niet wegnemen?
8) Ons onderwijssysteem in de kerk was de afgelopen 100 jaar vooral gericht op het aanbieden van kennis. Dat is ook in de kerk gebeurd. De dominee preekt. Voor velen het hart van de kerkdienst. Maar als onze kinderen dan vroegen wat het geloof voor ons betekende, dan bleven we zelf ook steken in het doorgeven van kennis. Toch is geloven veel meer dan kennis hebben. Geloven is leven met God, vertrouwen, je aan Hem toevertrouwen, leven naar Zijn wil, Hem kennen, spreken met Hem, merken dat Hij je leven leidt, leven van genade, merken dat Hij kracht en rust geeft, enz.
Wanneer we niet leren deze dingen te delen met onze kinderen en onze vrienden, buren, collega's. Hoe moeten zij dan in God gaan geloven? Het onderwijssysteem in de kerk heeft dit geloofsgesprek langheen niet bevorderd.
9) De westerse wereld is een jachtige wereld. Alles moet snel. We zijn altijd druk. God laat zich juist vinden in de stilte.

Ondanks alle krimp zie ik toch nog steeds mensen tot geloof komen. Zelfs wanneer het naar bovengenoemde maatstaven haast onmogelijk is. God is gelukkig oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen.
 
Waarom na 1000 jaar de satan vrijgelaten?
Ingezonden maandag, 22 maart 2010 door Menno Zandbergen
Openbaring 20 spreekt over het 1000 jarig rijk.
We lezen dat in de eindtijd de gelovigen na de opname met Hem op de troon zitten. Persoonlijk denk ik dat de 1000 jaar geen 1000 jaar duurt, maar een onderdeel van het eindoordeel is.
WANT:
- We zullen met Hem op de troon zitten en regeren volgens Dan 7:18, Openb 22:5, 2Tim 2:11-12, 1Cor 6:2,3.
- Openb 20:4 werkt zoals visioenen wel vaker werken. Je ziet eerst iets en als je langer kijkt zie je tot je verrassing steeds meer. Zo ziet Ezechiël eerst cherubs, wielen en meer. Pas in tweede instantie ziet hij de troon van God.
Johannes ziet eerst tronen (naar Daniël 7) en zij die er op zitten (de gelovigen)
en pas in tweede instantie ziet hij de martelaren.
Dat is een blijde verrassing! Juist in een tijd dat de martelaren het onderspit delven en de regeermacht in handen van de Satan lijkt, blijken de martelaren gerechtvaardigd te worden. Openb 6:10 wordt eindelijk vervuld! De martelaren wordt recht gedaan!

Wanneer tronen wordt opgesteld, dan is dat om te kunnen beginnen met de rechtszaak (Dan 7). Zo ook in Openb 20

Openb 20:4: Is 1000 jaar letterlijk 1000 jaar?
Waarschijnlijk niet, want:
- Openbaring gebruikt getallen voortdurend symbolisch.
- Jezus noemt in Zijn rede over de eindtijd het 1000 jarige rijk niet als aparte periode.
- Ook Petrus en Paulus spreken niet over een 1000 jarig interimrijk voor het einde.
- De Bijbel spreekt maar over 1 wederkomst en niet over 2. Het 1000 jarig rijk als interimperiode tussen deze wereld en de nieuwe aarde en hemel veronderstelt dat Jezus 2 keer komt.
- 1000 jaar vrede roept ook de vraag op wat het nut is van het vrijlaten van de Satan? Het ging 1000 jaar net zo goed! En dan moet die tegenstander weer zo nodig roet in het eten gooien.

Als ik Openbaring 19 en 20 (met op de achtergrond Ezechiel 36-48 en Dan 7) lees, dan kom ik tot het volgende:
Jezus komt in heerlijkheid voor de eindstrijd die eigenlijk geen eindstrijd is, want Hij overwint met gemak. (Openb 19) Na de eindstrijd zijn de Beest en de valse profeet in de poel van vuur geworpen. De lijken worden opgepikt door roofvogels en wilde dieren. (anti avondmaal).

Alles wordt klaargezet voor het eindoordeel.
De draak gaat in voorarrest in de afgrond (Luk 8:31, Rom 10:7, Openb 9:1,2,11; 11:7; 17:8; 20:1,3) De afgrond is de plek waar boze geesten wachten op het eindoordeel.
Tronen worden opgesteld (vierschaar)
Martelaren worden eindelijk in het recht gezet.
Wie leek te heersen verliest, wie leek te verliezen zal heersen als priester.

1000 jaar is mogelijk de tijd om orde op zaken te stellen en alle rommel op te ruimen (reinigen is een taak van de priester, priesters brengen alles in orde in de tempel zodat de eredienst aan God weer kan aanvangen. Net zoals in elke oorlog er een tijd zit tussen capitulatie en het rechtspreken (denk bijvoorbeeld aan de Neurenbergprocessen in WOII).

Aan het eind wordt de Satan losgelaten uit het voorarrest. De rechtbank zit klaar. Zijn gedrag – dat is misleiden en strijd voeren tegen de Allerhoogste bewijst dat hij schuldig is, daarom ontspringt hij het oordeel niet. De profetieën van Ezechiël en Daniël gaan in vervulling.
Iedereen wordt op grond van de daden beoordeeld. De satan dus ook.
Onze daden gaan met ons mee. (Openb 14:13, Luk 19:11-27, 1Cor 3:14,15; Matt 24:45-47; 25:21). Geloof en werken gaan hand in hand. Ons behoudenis hangt niet van onze daden af, maar of we opgetekend staan in het boek des levens. Wie daarin niet opgetekend staat wordt rechtvaardig beoordeeld (op grond van de daden) en zal ontdekken dat het onvoldoende is.

Door genade mogen we ontdekken dat we opgetekend staan in het boek des levens. Zijn genade is genoeg!
 
Wat gebeurt met iemand die niet begraven is?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Vaak hoor ik dat de graven zullen opengaan. Hoe zit het nu met degene wiens graf er niet meer is?
Antwoord 1: Soms komen mensen om door een ramp: een overstroming, een ontploffing, een brand, enz. De hoop van ons geloof ligt echter niet in de plek waar we begraven liggen, maar dat er opstanding van de doden is. Hoe: door herschepping. God schept een nieuw lichaam. Daarvoor heeft Hij de moleculen van ons oude lichaam niet nodig. Net zoals Hij de hele schepping uit niets heeft geschapen, zo kan Hij ons ook opnieuw uit niets scheppen. Onze hoop ligt verankerd in de opstanding van Christus en de scheppingskracht van God, niet in de plek waar we liggen begraven.
 
Hoe herken ik de laatste bazuin?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Als Jezus weerkomt zal de laatste bazuin klinken. Hoe herken je die?
Antwoord 3: Als Jezus weerkomt is dat met zoveel pracht en heerlijkheid dat zelfs de schepping en de hemellichamen wankelen. Wanneer de bazuin klinkt zullen de engelen al de Zijnen verzamelen van de 4 windstreken.
Hoe herken je dit alles?
Het zal zo enorm en omvattend zijn, dat je geen twijfel zult hebben of het om de wederkomst gaat. Bovendien verzamelen de engelen de Zijnen. Dus je wordt opgehaald. Mocht jij dingen niet weten, Hij kent je en Hij zal je niet vergeten.
 
Waar zijn de doden nu?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Waar zijn de doden nu, als ze bij de opname opstaan en Jezus tegemoet gaan in de lucht?
Antwoord 2: Tijdens de gedachteniszondag van 2008 is een overzicht uitgedeeld van wat er met ons gebeurt wanneer wij sterven. Dat overzicht is te downloaden van deze site. Om het heel kort te zeggen: degenen die in Christus ontslapen zijn, zijn nu bij Hem. Bij de opstanding en opname ontvangen ze een nieuw lichaam. Zo gaan ze Hem tegemoet in de lucht.
Vraag : Als Jezus terugkomt is het klip en klaar dat je bij Hem hoort. Hoe zit het dan met het eindoordeel?
 
Ontlopen christenen de grote verdrukking?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
In de eindtijd is sprake van grote verdrukking. Ook nu al zijn mensen in grote verdrukking. Ontlopen christenen de grote verdrukking?
Antwoord 9: Volgens de visie van het Zoeklicht, de boekenserie “De laatste bazuin” en Frank Ouweneel is de opname vóór de grote verdrukking. Zoals uit de handout blijkt, meen ik dat de opname NIET voor de grote verdrukking is. Christenen zullen verdrukking daarom niet ontlopen. Het bijbelboek Openbaring is een troostboek, juist voor christenen in verdrukking. Want de centrale boodschap van het boek is “God is overwinnaar en wij zullen met Hem meer dan overwinnaars zijn, daarom volhard in de verdrukking”.
 
oordeel = scheiding
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
In Matt 24 staat “er zullen 2 mensen in bed zijn; de een zal worden aangenomen en de ander achtergelaten.” Heeft dit met de opname te maken?
Antwoord 8: Ja. Dit staat meteen ook in het teken van het eindoordeel, want het oordeel gaat dwars door groepen heen. De ene knecht met 5000 talenten mag het feest binnengaan, de andere knecht die de talenten begraaft, wordt buitengeworpen. 5 dwaze maagden worden buitengesloten, 5 wijzen mogen binnengaan. Schapen worden van bokken gescheiden. Oordelen betekent scheiden tussen goed en kwaad.
 
Is bekering nog mogelijk als Jezus terugkomt?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Als de opname komt, kunnen niet-christenen Jezus dan herkennen en op dat moment berouw hebben en gered worden?
Antwoord 7: De opname is onderdeel van het eindoordeel. De tijd van berouw en bekering is dan voorbij. Nu is het genadetijd. Geen wonder dat in 2Petrus staat dat God talmt met de wederkomst, omdat Hij wil dat iedereen behouden wordt.
 
Worden gelovigen geoordeeld?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Wanneer we opgenomen worden is het klip en klaar dat we bij Jezus horen. Hoe zit het dan met het eindoordeel? Is het oordeel voor de gelovige of ongelovige?

Antwoord 6: De opname is onderdeel van het eindoordeel. Degenen die Hem toebehoren staan op getekend in het boek des levens en vallen daarom niet onder het oordeel. Toch zal er een oordeel komen. Zo krijgen ook degenen die Hem niet toebehoren een rechtvaardige behandeling. In het oordeel zal blijken hoe onrechtvaardig mensen vanuit zichzelf zijn.
 
Hoe verhoudt de opname zich tot het oordeel?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Het woord “opname” kan ik niet vinden in de concordantie. Het woord “oordeel” komt wel heel vaak voor? Wat betekent dat?
Antwoord 5: De opname (Grieks harpazo) wordt concreet genoemd in 1Tess 4:16-17. De opname is onderdeel van het eindoordeel.
 
Hoe herken ik de Antichrist
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Voor de wederkomst van Jezus zal de Antichrist tekeergaan. Hoe herken ik de Antichrist?

Antwoord 4: Johannes waarschuwt dat er vele antichristussen zullen opstaan. Dat is iedereen die je van Christus afhoudt. De Antichrist is volgens Openbaring een mens (Openb 13). Iemand die grote tekenen en wonderen kan doen. Iemand die zich voordoet als een engel van het licht. Iemand die door iedereen zal worden vertrouwd. Iemand die de oplossing brengt voor alle wereldproblemen. Iemand die de economie op orde brengt. Tot zover iemand die het volgen waard lijkt.
Hoe herken je de Antichrist?
De Antichrist zal meer dan waardering willen. Hij wil aanbeden worden. Hij zal Jeruzalem uitkiezen om aanbeden te worden. Hij zal alles wat christelijk is afwijzen. Hij zal het de christenen moeilijk maken. Hij zal God lasteren en belachelijk maken.
De Bijbelboeken Openbaring en Daniël zijn geschreven voor mensen die grote verdrukking meemaken van welke antichrist dan ook. De troost van deze boeken is: Jezus is overwinnaar en Hij neemt het op voor Zijn kinderen. Niemand kan ons scheiden van de liefde van God welke is in Christus (Rom 8:31-39).
 
Wat gebeurt er na de opname?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Als bij de opname de doden en de levende gelovigen zijn opgenomen, welke tijd volgt dan voor de mensen die overblijven?

Antwoord 10: In deze vraag herken ik de visie van het Zoeklicht, de boekenserie “De laatste bazuin” en Frank Ouweneel. Zij geloven dat de opname voor de grote verdrukking is. In hun visie duurt de grote verdrukking 7 jaar en daarna volgt een 1000 jarig vrederijk. Ik meen dat met de opname het eindoordeel begint. Het 1000 jarig vrederijk is niet een aparte tijd van 1000 jaar. De term Vrederijk staat niet in Openb 20 (hooguit in een titel bedacht door de NBG). De 1000 jaar zoals beschreven in Openb 20 is volgens mij een beschrijving van het eindoordeel. De tronen die opgericht worden wijst op de tronen van de koning-rechters. De Satan die gebonden wordt zit in voorarrest voordat hij geoordeeld wordt.
Welke tijd volgt na de opname? De tijd van het oordeel en daarna het eeuwige leven waarin God alles in allen zal zijn.
 
Waar gaan we heen? Naar de hemel of de aarde?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Als we sterven gaan we naar de hemel. Wanneer Jezus weerkomt zullen wij bij Hem zullen. In de preek werd gezegd dat Jezus dan naar de aarde gaat voor het eindoordeel. Hoe moeten we dat zien? Eerst naar de hemel en vervolgens weer naar de aarde?

Antwoord 11: Wanneer we sterven zullen we bij God zijn. Toch ontvangen we pas een nieuw lichaam bij de opstanding van de doden wanneer Jezus terugkomt. De aarde komt in beeld omdat God ook de aarde wil redden en herscheppen. Met reikhalzend verlangen ziet de schepping uit naar het openbaar worden van de kinderen Gods (Rom 8). God heeft de wereld geschapen en ons lichaam geschapen. Het christelijk geloof is uniek door te zeggen dat het God niet alleen maar om onze ziel gaat, maar ook om ons lichaam. Iets van dat herstel werd al zichtbaar tijdens het leven van Jezus. Hij genas mensen geestelijk en lichamelijk. In Openbaring 22 zien we het nieuw Jeruzalem uit de hemel neerdalen op de aarde. De aarde is de plek waar het eindoordeel zal plaatsvinden. Maar het is ook de plek waar God onder mensen wil zijn. Kennelijk heeft God de aarde geschapen als plaats van ontmoeting tussen God en mens. Dat was al zo in het paradijs. Dat zal ook op de nieuwe aarde zo zijn.
 
Opname een profetie?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Baseert Paulus zijn beweringen over de opname (1Tess 4) op profetieën of heeft hij dit zelf als profetie gekregen van God?

Antwoord 12: Wanneer Paulus spreekt over het einde zie je soms duidelijk dat hij het Oude Testament aanhaalt. 2Tess 2 is bijvoorbeeld een uitleg of zelfs preek bij Daniël 11. 1Tess 4 en 5 lijkt vooral aan te sluiten bij de woorden van Jezus uit Matt 24 en 25. Toch zijn er zoveel gedachten van Paulus uniek dat hij een en ’t ander rechtstreeks aan inzicht van de Heilige Geest ontvangen heeft.
 
Wat is de rol van Israël in de eindtijd?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Wat is de rol van Israël bij de wederkomst/opname ook wat betreft het aannemen van Jezus als Messias?

Antwoord 13: Rom 11 gaat in op de vraag hoe het zit met het heil van Israël (zie 2e handout uit de serie preken over de eindtijd).
Kort gezegd: Israël zal kort voor de wederkomst van Jezus tot geloof komen in Jezus als Messias (Ez 37, Rom 11). Zij zullen van God getuigen op bijzondere wijze (zie Openb 11). De hele wereld zal zich ergeren aan Israël. Het zal zelfs uitlopen op een eindstrijd. De hele wereld zal zich vertillen aan Jeruzalem. Dan zal Jezus zijn voeten planten op de Olijfberg en de satan binden. Jeruzalem zal opnieuw de stad van vrede worden waaruit de rivier van leven zal stromen.
 
Let op tekenen der tijden
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Wat is onze opdracht in verband met de tekenen der tijden? (Let op de vijgenboom)

Antwoord 14: De vijgenboom is beeld van Israël (zie Psalm 84 en Matt 24). In Matt 24 zegt Jezus over rampen en oorlogen nadrukkelijk “dit is het einde nog niet”. Het uitlopen van de vijgenboom, dat is het herstel van Israël, is veeleer een teken dat het einde nabij is.
Onze opdracht: bid voor Israël en voor het herstel van Israël. Bovendien roept God ons om waakzaam te zijn. We weten niet wanneer Hij weerkomt. De boodschap van Matt 24 is: zorg maar dat Hij niet ongelegen komt.
Hoe doe je dat?
Matt 24 en 25 spreekt daarover in gelijkenissen. Over het gebruiken van je talenten. Over het omzien naar de arme, naakte en gevangene. Over zo leven dat je je niet hoeft te schamen als Jezus ineens vandaag terug zou komen.
 
Wat mis ik, als ik niet bezig ben met de eindtijd?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Als je het hele verhaal over de eindtijd nu mist in je geloof, wat mis je dan?

Antwoord 15: De kern van het geloof draait om Christus en die gekruisigd. Het gaat om dat God ons heeft gemaakt en gewild. Het gaat om verzoening door Christus. Het gaat om discipelschap. Mis je dat, dan mis je de kern van ons geloof.
Het verhaal over de eindtijd kan je troost bieden. God biedt een kijk op de toekomst, zelfs als het moeilijk wordt in deze wereld. God biedt hoop voor de toekomst en leven. Kijk op de eindtijd betekent een geweldige verrijking voor ons geloof.
 
Waar kan ik in de Bijbel lezen over de opname?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Tijdens een schoolonderzoek heb ik o.a. gezocht naar het onderwerp: Hemel.
In de Bijbel heb IK niets kunnen vinden over onze mogelijke opname in DE HEMEL. Zeker niet zo letterlijk in de Schrift als jij aangeeft de Schrift te lezen. Wel over onze thuiskomst in het nieuwe Jeruzalem, op de nieuwe aarde.
Kun jij mij een juiste richting geven?

Antwoord

1) Waar vind ik iets over de opname in de hemel? De manier van zoeken is niet per se dat je in een concordantie bij het woord hemel zoekt. In 1Tess 4:16-17 staat heel letterlijk dat we Jezus tegemoet gaan in de lucht op de wolken (vergelijk Hand 1:6). Hier wordt het woord hemel niet gebruikt. Dat is niet verwonderlijk, want de bestemming is niet de hemel, maar de aarde. Want daar volgt het eindoordeel. Het einde wordt dus ingeluid met de wederkomst van Jezus. Wie in Christus ontslapen is zal opstaan en een nieuw lichaam krijgen. Wie nog leeft en in Hem gelooft verandert in een oogwenk van lichaam en krijgt een hemels onvergankelijk lichaam. Samen gaan we Hem tegemoet in de lucht. Daarna volgt het eindoordeel. Die vindt volgens Openb 20 plaats op aarde. Tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat in die tijd hemellichamen wankelen en heel de schepping vernieuwd wordt. Geen steen blijft op de andere. Alles zal veranderen. Na het eindoordeel zullen we in het nieuw Jeruzalem wonen. De opname is dus maar een onderdeeltje van het eindoordeel. Het nieuw Jeruzalem is het toekomstperspectief.
 
Wat bedoelt 1Petr 3:18-20?
Ingezonden zaterdag, 23 januari 2010 door Menno Zandbergen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Hoe moet ik de tekst van 1 Petrus 3: 18 - 20 samen met 1 Petrus 4: 6 lezen?
Ik lees hier dat de Geest ook de doden bezocht om hen alsnog het evangelie te verkondigen.

Antwoord
2) 1Petr 3:18-20 en 1Petr 4:6…
Je vraagt naar een van de meest raadselachtige verzen uit de Bijbel. Ik ben er zelf ook niet helemaal uit.
Het lijkt erop dat de tekst spreekt over de tijd tussen Goede Vrijdag en Pasen. De tijd tussen Jezus’ sterven en nederdaling ter helle (zie geloofsbelijdenis) en de opstanding. Al in de vroeg kerkgeschiedenis worstelden de bijbeluitleggers met dit Bijbelgedeelte. Clemens van Alexandrië (leefde ongeveer 200 n.C.) geloofde dat Jezus in Zijn nederdaling ter helle redding bracht aan de overledenen die ten tijde van Noach leefden. Augustinus (leefde ongeveer 400 n.C.) geloofde dat Jezus al redding aankondigde in de tijd van Noach zelf. Jezus leefde immers als voordat Hij mens werd. Weer anderen geloven dat hier een soort redding klinkt voor gevallen engelen (geesten). Dat past niet bij 1Petr 4:6, maar de doden van 1Petr 4 en de geesten van 1Petr 3 hoeven niet dezelfde te zijn. En dit zijn nog maar 3 verschillende visies.

Voorlopig leef ik met de volgende overwegingen bij deze teksten:

· 1 Petrus is geschreven aan mensen die werden veracht en vervolgd om het geloof. De centrale boodschap van Petrus is: In verachting en vervolging zijn de leerlingen van Jezus niet meer dan hun meester. Blijf Jezus volgen en wees tot zegen voor je vervolgers ook al begrijpt de wereld niets van onze levenswandel met God.

· 1Petr 3:18 laat het voorbeeld van Jezus zien. Ook Hij werd veracht, ja zelfs gedood. Maar net als Hem zullen wij de opstanding en overwinning proeven. (vers 22)

· Net als in de tijd van Noach (vers 20) zal de wereld niets begrijpen van degene die met God wandelt. De wereld begreep Noach niet. De wereld begrijpt christenen niet.

· Het beeld dat hierbij past is het water van de doop (vers 21). Het water van Noach betekende dood voor de wereld en leven voor Noach. Het water van de doop betekent de dood voor de oude mens en nieuw leven voor de kinderen van God. Met Christus sterven wij immers. Met Hem zullen we ook opstaan ten leven.

· In vers 19 wordt dit alles verkondigd. Wat precies? De overwinning. Juist Christus die veracht is, is opgestaan. Juist de christenen die veracht worden, zullen het eeuwige leven beërven en zo overwinnen.

· Aan wie wordt dit verkondigd? Aan de geesten (vers 19), aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen (vers 20).
Ik vind het meest aannemelijk dat het hier om gevallen engelen gaat. Waarom?

o Op meer plaatsen in de Bijbel worden geesten genoemd en daar gaat het duidelijk om engelen (Mat 8:16, Luk 10:20, Ef 2:2, Heb 1:14). Als het gaat om gestorven mensen dan gebruikt 1Petr 4:6 een ander woord, namelijk doden (Grieks nekroi).

o Geesten wordt hier niet verder aangeduid wat elders in de Bijbel wel gebeurt als het om mensen gaat. Zo spreekt Hebr 12:23 bijvoorbeeld over de geesten van rechtvaardigen.

o De tegenpool wordt ook genoemd in dit gedeelte in vers 22, namelijk de gehoorzame engelen, machten en krachten. Kennelijk maakt Petrus het plaatje compleet.

o Elders schrijft Petrus dat engelen die gezondigd hadden in een afgrond bewaard worden tot het oordeel (2Petr 2:4) Ook daar spreekt hij over de tijd van Noach. Ook in Openb 20:7 lezen we dat de Satan voor 1000 jaar gevangen wordt gehouden.

· Toch laat de tekst uit 2Petr 2 ook zien dat Petrus ervan uit gaat dat mensen gevangen kunnen zitten tot het oordeel komt (2Petr 2:9).
Net zoals we geloven dat overleden christenen bij God zijn in de hemel/paradijs, zo spreekt de Bijbel ook over een plaats van bewaring voor de mensen die gescheiden leven van God. De rijke man was op een plek, maar duidelijk gescheiden van de arme Lazarus die in de armen van Abraham troost vond.

· Misschien is de belangrijkste vraag wel: Stel dat het toch mensen zijn, is de verkondiging van het evangelie aan hen ook meteen een mogelijkheid tot bekering? Ofwel kunnen ongelovige doden toch nog tot bekering komen en gered worden?

o Ik denk niet dat Petrus dat hier zegt.

o De verkondiging in vers 19 lees ik als een soort overwinningsroep: “Zie wel, Jezus is overwinnaar. Zie wel, ook al ging Hij de weg van het lijden en sterven, Hij is overwinnaar. Zie wel, ook al vervolg je en vermoord je christenen, zij gaan de weg van Christus en dus de weg van de overwinning.” Waarom Noach erbij gehaald? Voor hem gold hetzelfde. Jarenlang (120 jaar) leek hij een doodlopende weg te bewandelen. Wie bouwt er nu een ark op het droge. 120 jaar lang werd er geen dreiging gevoeld. Pas toen de zondvloed kwam, wist men dat Noach al die tijd gelijk had gehad.

o Wat hier verkondigd wordt is dus geen oproep tot bekering. Hij is gegaan om “dit alles” te verkondigen. Wat is “dit alles”. Alles wat in vers 18 staat.

· Hoe zit het dan met 1Petr 4:6?

o Daar is de tijd van belang. Er staat: “het evangelie is verkondigd geworden”. Dat is verleden tijd. Het is al gebeurd in het verleden. Toen de mensen nog leefden klonk ook voor hen het reddende evangelie. Daarom zullen zij zich moeten verantwoorden voor de rechtertroon (vers 5). Levenden en doden worden beoordeeld. Aan de levenden wordt nu het evangelie verkondigd. Aan de doden is in het verleden het evangelie verkondigd. Allemaal met hetzelfde doel, namelijk dat ze in de geest bij God kunnen leven ook al worden ze op aarde door mensen veroordeeld. De context is dat de christenen in de tijd van Petrus veroordeeld werden door de mensen. Ja zelfs ter dood veroordeeld. Maar in de geest zullen ze leven, zegt Petrus, omdat God Zijn kinderen niet veroordeeld, maar leven geeft.

· Kortom ik denk niet dat er na dit leven nog een moment van bekering mogelijk is. De genadetijd is nu. De tijd dat mensen tot bekering kunnen komen is nu. En iedereen zal vroeg of laat de overwinning van het lam moeten erkennen (Fil 2:11).
 
 
In het kader van de tekenen van de eindtijd spraken we over vervolging, oorlogen en hongersnood. Daarbij kwam ook het beest ter sprake.
Openb 13 spreekt over het beest uit de zee en het beest uit de aarde. Hier staat ook het beruchte getal 666 en het teken van het beest.
Met het beest wordt een mens bedoeld (Openb 13:18). Dus niet een of ander dynosaurus-achtig monster.

In Openbaring blijkt hoe Satan alles kopieert van God. Het Beest uit de zee is de tegenpool van Christus en dus de antichrist.
Het Beest uit de zee heeft 10 horens en 7 koppen met godslasterlijke namen. De horens zijn koningen (Openb 17). De godslasterlijke namen zijn de tegenpool van de namen die Jezus draagt (Openb 19: trouw en betrouwbaar, naam die niemand kent, Woord van God, Hoogste Heer en koning).
Het Beest uit de zee was dodelijk verwond, maar geneest. Een tegenbeeld van Goede Vrijdag en Pasen.
Het Beest krijgt de naam: "was, is niet, zal weer zijn en wordt vernietigd". Christus heeft de naam: "Hij is, en was en komt" Een verwijzing naar de Naam van God (JHWH).

Het Beest uit de aarde is de tegenpool van de Heilige Geest. Het dwingt de mensen het Beest uit de zee te aanbidden. De Heilige Geest stimuleert mensen om Jezus te aanbidden. Het Beest uit de aarde doet indrukwekkende tekenen. De Heilige Geest geeft gaven van wonderen, genezingen en tekenen. Het Beest uit de zee blaast leven in een beeld wat mensen moeten aanbidden. De Heilige Geest blaast leven in de mens (Gen 1, Ez 37). Dit Beest wordt ook de valse profeet genoemd (Openb 16:13, 19:20, 20:10).

Bij het teken van het Beest wordt vaak gedacht een een chip (geïmplanteerd in pols of voorhoofd) waardoor mensen niet meer kunnen kopen of verkopen. Hierbij wordt vergeten dat ook dit een kopie is van wat God doet.
Ef 1:13 spreekt van een zegel van de Geest. Openb 14 (het hoofdstuk dat volgt op het teken van het Beest) spreekt over de 144.000 verzegelden. Dat zegel dragen ze op hun voorhoofd (Openb 14:2, 7:3-4). Bij de 144.000 worden de stammen van Israël genoemd. In Deut 6:8 krijgt Israël de opdracht om de geboden van het Verbond te binden op hun arm en hun voorhoord. Precies de plekken waarvan sprake is bij het teken van het Beest.
De geboden van het verbond zijn tekenen die wijzen op: "Wij horen bij elkaar, wij zijn verbonden". Wat is dat zegel in Openbaring 14:1? De naam van God en van het lam. Dat betekent: wij zijn eigendom van Hem. We horen bij Hem. Wij hebben een band/verbond met elkaar.
Dat is precies wat het Beest ook wil kopiëren, ja zelfs wil afpakken. De mensen met het teken van het Beest sluiten een verbond met het Beest. Het teken is geen chip, maar een naam. Openb 13:17 zegt dat zelfs expliciet: "Alleen mensen met dat teken - dat wil zeggen de naam van het beest of het getal van die naam - ..."
Het gaat dus niet om de vraag of je een chip krijgt of niet, maar bij wie jij hoort?
God vraagt om bekering en wil een relatie aangaan door Jezus Christus.

666
Het getal van de naam van het Beest is 666. Allerlei berekeningen zijn gemaakt op welke naam dit zou kunnen wijzen (Bileam, Papa, Domitianus, Paus Leo X, Luther, Napoleon, Hitler, Kissinger, enz.)
Een andere verklaring zegt: 7 is het getal van de volheid. 6 voldoet net niet. 666 zegt dus dat het Beest in allerlei opzichten niet voldoet en niet kan tippen aan God (Openb 19:20).
De centrale vraag blijft: behoor je Christus toe. Van wie wordt jij slaaf? Waar laat jij je door leven en door sturen? Zou dat Christus niet moeten zijn?
Israël, 1948 en de eindtijd
Ingezonden maandag, 22 maart 2010 door Menno Zandbergen
Is het feit dat Israël is gesticht een teken van de eindtijd?

Ik denk van wel.
Paulus spreekt over het heil van Israël als teken van de eindtijd. Als ik Ez 37 (het dal van dorre doodsbeenderen) dan denk ik dat het herstel van Israël in twee fasen verloopt.
De eerste is het fysieke herstel van Israël. Sinds de Bar Kochba opstand (120 na Christus) zijn de joden verdreven uit het land. Eind 19e eeuw begonnen zionisten delen van het land weer op te kopen. In 1948 was een groot deel van het land juridisch al eigendom van Israël, maar in dat jaar erkende de VN Israël als staat. Een historische gebeurtenis. Uniek sinds 120 n.C. Direct ook aangevochten door de Arabische buurlanden. Toch zo uniek dat ik denk dat dit de eerste fase in het herstel van Israël is en daarom een eerste teken van de eindtijd.

De tweede fase is het geestelijk herstel van Israël. Ik meen dat wanneer Israël massaal Jezus als Messias gaat erkennen, dat er dan sprake is van het geestelijk herstel van Israël. De laatste jaren hebben meer joden dan ooit Jezus erkent als Messias. Toch durf ik nog niet te zeggen dat het massaal gebeurt.
 
oordeel = scheiding
Ingezonden maandag, 25 januari 2010 door Caroline van Drunen
MODIFIED: donderdag, 28 januari 2010
Als ik deze vraag en het antwoord lees, gaat o.a. de volgende gedachte door mij heen: het doet mij nu verdriet als ik bedenk dat mensen die ik ken, misschien wel zouden kunnen achterblijven, niet het feest binnengaan.
Ik kan er onrustig van worden en zou er van alles voor over hebben om ze 'erbij' te halen.

Ik vraag mij wel eens af; als wij, de gelovigen, na de opname bij Jezus zullen zijn, zullen we dan onze ongelovige medemensen nog herinneren, zullen we er dan ook verdriet van hebben als ze er niet bij zijn, of zal er alleen de vreugde overheersen van het bij onze Heiland mogen zijn?

Moeten we sowieso niet nog meer haast en ernst maken om mensen van Jezus te vertellen, ze aan te moedigen een keus te maken voor Hem?
 
Kopen en verkopen?
Ingezonden maandag, 22 maart 2010 door Menno Zandbergen
Bij het teken van het Beest is ook sprake van kopen en verkopen (Openb 13:17)

Het Beest zal religieuze macht en economische macht combineren. Niet verwonderlijk, want zolang je geld hebt, kun je jezelf meestal permiteren wat je gelooft.

Het gaat hierbij dus niet zozeer om de technische oplossing van bijvoorbeeld een chip in je arm zodat je kunt pinnen en betalen of zo.

Het gaat hierom dat het Beest (een mens!) het zo regelt dat het alleen mensen die hem aanhangen het economisch goed gaat.
Je zag zoiets gebeuren in het communisme. Ideologie en economie werden gecombineerd. Je moest atheïst zijn en communist, want anders werd je gedeporteerd naar Siberië. Christenen werden ontslagen en verstoken van inkomen.
Je ziet zoiets gebeuren in landen waar de Islam de staatsgodsdienst is. Je moet moslim zijn, want anders word je van school gestuurd, door vrienden en families uitgestoten, je maakt geen kans op betere banen, enz.
Zo'n soort klimaat zal het Beest nastreven. Daar heeft hij helemaal geen chip in voorhoofd of arm voor nodig.
 
oordeel = scheiding
Ingezonden woensdag, 27 januari 2010 door Menno Zandbergen
Ik herken wat er door je heengaat. Ik moet er niet aan denken dat we mensen die ons lief zijn zullen missen.

Toch spreekt Jezus zelf over scheiding tussen de schapen en de bokken (Matt 25), over het buitensluiten van de 5 dwaze maagden, over het buitenwerpen van de nutteloze slaaf die zijn talent begraven had, over het buitenwerpen van de ene bruiloftsgast die geen nieuw kleed wilde aantrekken, enz.
Juist Jezus - van wie wij liefde bij uitstek hebben geleerd - spreekt over scheiding.
Heb je er alles voor over om ze 'erbij' te halen? Christus stierf aan het kruis. Juist om ons. Om ons erbij te halen. Hij heeft er alles voor over. Nog steeds. Toch is Zijn weg niet de weg van de alverzoening zodat iedereen erbij wordt gehaald. Het verrassende van Jezus is dat Hij goeden en slechten binnenhaalt (Matt 22:10). Wie worden buitengesloten zijn de gasten die niet wilden komen (Matt 22:3).

Hoe zit het dan met de herinnering? Ik denk dat het gaat om een vorm van herkenning die de herinnering te boven gaat. Net zoals Petrus bij de verheerlijking op de berg Mozes en Elia herkende. Hoe wist hij dat het om Mozes en Elia ging? Hij had hen nog nooit gezien! Ik vermoed dat het om een soort van bovennatuurlijke kennis gaat (vergelijk 1Cor 12:8). Het gaat onze natuurlijke herinnering en kennis te boven. Daarom zal de herinnering - naar mijn mening - niet voortdurend knagen aan de vreugde. Herinnering en vreugde staan niet tegenover elkaar. Zowel herkenning als vreugde zullen van een andere orde zijn, namelijk de hemelse orde.

Moeten we er ernst mee maken om mensen van Jezus te vertellen? Ik denk het wel. Tegelijkertijd heeft God ons zo gemaakt dat we Hem de rug kunnen toekeren. Hij dringt Zich niet op. Hij staat aan de deur en klopt (Openb 3:20). Hij breekt niet in. Waarom zouden wij ons dan wel opdringen aan mensen? Wel is het onze roeping om lichtend licht en zoutend zout te zijn. Zo laten we iets van het Licht van Christus zien. Zo kloppen we namens Hem aan deuren. Maar we breken niet in...