• Banner Welkom in De Rank
  • Liturgisch centrum De Rank, wit

  • Liturgisch centrum De Rank, paars

Op allerlei momenten dit jaar gedenken we dat De Rank 20 jaar bestaat. TimZingt is geweest, we hebben poffertjes uitgedeeld aan onze ‘buren’. We hebben een viering in de Remonstrantse kerk gehad. Ook de dienst van 10 september stond in het teken van gedenken. Gedenken? Ja, gedenken. Gedenken is in de Bijbel ‘in herinnering brengen, bewaren en vieren wat belangrijk is’. De kern van gedenken is vergeet niet één van Gods weldaden (Psalm 103). In de dienst vroegen we iedereen iets op te schrijven waarvoor hij of zij dankbaar is. Het schilderij van De Rank (zie afbeelding) werd helemaal vol van blaadjes van dankbaarheid.

Wat mooi als de kerk je geholpen heeft om bij God te blijven, om te wortelen in Jezus Christus. Wat mooi als de kerk een plek voor je geworden is waar je liefde, vriendschap, zorg, warmte en meeleven gevonden hebt. 

Wat mooi als de kerk een plek is geworden waar je kunt opbloeien en vreugde vindt. Wat mooi als de kerk een plek is waar je leert vruchtdragen. 

Wie gedenkt, herinnert zich ook dat niet alles vanzelf is gegaan. Het begin was niet vanzelfsprekend. Ook onderweg zijn er dingen misgegaan en hebben we fouten gemaakt. Bij gedenken hoort ook verootmoediging en het gebed dat de Landman zal
snoeien wat niet vruchtdraagt tot Zijn eer. Gedenken is meer dan onbekommerd blij vieren. Gedenken betekent ook keuzes maken. Wat wil ik niet meer gedenken, niet meer steeds terug laten komen? Wat moet ik vergeven?

Bij gedenken hoort ook het besef dat we allemaal leven van Zijn vergeving. Psalm 103 noemt bij Gods weldaden: Die al uw ongerechtigheden vergeeft. Hij geneest, bevrijdt, verlost! Alle reden om blij te vieren. Niet naïef onbekommerd, maar bevrijd onbekommerd. Dankbaar voor elke zegen die we uit Zijn hand mochten ontvangen. Dankbaar dat we al deze jaren met zoveel prachtige mensen mochten optrekken. Dankbaar wat we ook voor elkaar mochten betekenen door Gods genade.

Bouwen aan de kerk 
Thuis zeggen we wel eens: “Het is hier geen hotel!” Het grote verschil tussen een gezin en een hotel zit in het woord samen. In een hotel wordt voor je gezorgd, voor je eten, voor de schoonmaak, voor schone handdoeken en beddengoed. Daar betaal je voor. De relatie tussen klant en beheerder is zakelijk. In een gezin is het anders. Daar ben je samen verantwoordelijk voor het samenleven. Ieder draagt bij. De relatie is gelukkig allesbehalve zakelijk. Het gezin is een plek waar liefde gedeeld en beoefend wordt. Zo ook in de kerk. De kerk is geen hotel waar je verzorgd wordt als je maar genoeg in de collectezak doet. Samen leven met God en met elkaar, daar zijn we samen verantwoordelijk voor en daarbij zijn we samen afhankelijk van Gods zegen.  Wat draag jij dit jaar bij aan de op bouw van de kerk? 

ds. Menno Zandbergen