• Banner Welkom in De Rank
  • Liturgisch centrum De Rank, wit

  • Liturgisch centrum De Rank, paars

Toen Aalsmeer een beroep op mij deed, startte een zoektocht. ‘Wat is Gods bedoeling? Hoe zit het met roeping? Wat betekent dit voor ons gezin, De Rank en Aalsmeer? Is het tijd om de koffers te pakken?’ Na een tijd van overleg, bezinning en gebed meende ik het beroep naar Aalsmeer te moeten aannemen. Tegelijkertijd betekent dat ook afscheid nemen en loslaten van De Rank.

Ik sta nu 10 jaar in De Rank. Deze herderlijke blog schrijf ik nu voor de 120e keer. We hebben heel wat meegemaakt met elkaar. Mooie dingen beleefd. Zegen van God ervaren. Moeilijke dingen waren er ook.
Wat is het kostbaar als je dan samen mag optrekken en in Christus verbonden bent. We hebben avonturen beleefd toen we startten met Expeditie Bethlehem. Het Huis van Hoop en de noodopvang van vluchtelingen staan me levendig voor ogen.

Meer dan 500 kerkdiensten heb ik mogen leiden en samen mochten we de Bijbel openen en Gods nabijheid zoeken. De laatste jaren nam ik steeds een koffer mee voor de kinderen. Er zijn heel veel bijzondere diensten geweest, met feestdagen waarbij we de grote daden Gods mochten vieren. De afgelopen jaren hebben 61 mensen belijdenis van het geloof afgelegd. Met vreugde denk ik terug aan de tijd die ik met hen mocht optrekken. In dezelfde tijd heb ik 70 kinderen en 3 volwassenen mogen dopen. Er zijn vele, vele pastorale bezoeken geweest waarbij jullie je hart openden. Soms mochten we samen houvast vinden bij God. Soms kwam er een keer in het leven. Soms bleven er ook vragen openstaan. Niet alles lukte. Helaas zag ik soms mensen ook afstand nemen van God. Soms liepen mensen tegen andere mensen aan. Soms was er ook weer herstel en vergeving. Soms moesten we daar lang op wachten. Soms kwam er nieuwe hoop in levens van mensen. Soms vonden mensen wonderlijke genezing. Soms moesten we tot onze grote teleurstelling naar een graf. Met dankbaarheid kijk ik terug op de afgelopen 10 jaar. De Rank heeft een bijzondere plek in mijn hart gekregen. God heeft ons aan elkaar gegeven. De ene keer mag je voor elkaar bidden, de andere keer lach je samen en een volgende keer huil je samen.

Steeds weer is daar dat wonderlijke besef dat God ruim 20 jaar geleden iets nieuws begonnen is met De Rank. De Rank is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Dat heeft de dynamiek in de gemeente wel veranderd. Daar liggen ook wel uitdagingen voor de komende tijd. De trekkers van het eerste uur hebben al voor een groot deel hun taken doorgegeven aan anderen. De valkuil is dat een gemeente wordt gedragen door een klein aantal mensen die zich verantwoordelijk voelt. Maar de kerk is geen winkel waar je ‘geestelijke goederen’ haalt of een ‘hotel waar je bediend wordt’. De kerk is een gezin waar je samen groeit in verantwoordelijkheid voor je eigen geestelijk leven, maar ook voor het samen kerk zijn en om samen het licht van Christus te verspreiden in ons dorp. Heb je wel eens nagedacht waarin je geestelijk zou willen groeien de komende vijf jaar? Wist je dat groei alles te maken heeft met verantwoordelijkheid dragen? Wat kun jij doen tot opbouw van de gemeente van Christus? Waartoe roept Hij je? Hoe wil je Hem volgen en dienen in de gemeente en in de wereld? De Rank gaat een vacante periode in. Voor de kerkenraad en de gemeente begint een proces van bezinning. Wat voor soort gemeente zijn we en willen we zijn? Wat voor soort predikant past daarbij?

Ik heb er vertrouwen in dat het gesprek daarover binnen De Rank tot zegen zal zijn en ook zal er een nieuwe predikant met Gods hulp gevonden worden. Wie zou er niet predikant van zo’n leuke en mooie gemeente willen zijn? Wat ik bijzonder waardeer in De Rank is dat er zoveel mensen zijn die op een warme manier meeleven met anderen. Ik heb gezien hoeveel mensen bereid zijn iets te doen voor een ander in de Naam van Jezus. Er is veel diaconale bewogenheid. Gastvrijheid staat hoog in het vaandel, zonder dat het beklemmend is. Er zijn veel mensen die echt met God willen leven. Ik vind veel levend geloof, hoe divers dat er soms ook uitziet. Ik geloof dat God De Rank gezegend heeft met initiatiefrijke mensen. Nieuwe projecten worden met groot enthousiasme aangepakt. Ook over de grenzen van de kerkmuren heen. Prachtig om te zien. Dankbaar ben ik ook voor al die mensen die helpen om verstandig invulling te geven aan allerlei initiatieven.

Samen bouwen aan de kerk in de Naam van Jezus om een licht te zijn in deze wereld. Dat hebben we de afgelopen jaren mogen doen met jong en oud. Ik dank God voor deze periode, maar wil ook jullie danken voor deze kostbare jaren. Is het tijd om de koffers te pakken? Ja en nee. Ja, ik neem afscheid als predikant van De Rank. Nee, want de komende 3 jaar blijven we nog in Waddinxveen wonen en blijven Margreet, Nelisa en Jari gewoon lid van De Rank.

Zondag 30 september zal een afscheidsdienst zijn. De laatste dienst waarin ik als predikant van De Rank voorga. Maar ik hoop in de toekomst ook als gastpredikant u nog wel weer te zien en dan neem ik mijn koffer voor het kindermoment gewoon weer mee en wie weet kom ik, als ik een vrije zondag heb, gewoon wel eens mee naar de kerk, samen met Margreet, Nelisa en Jari. In Christus blijven we verbonden.

Ds. Menno Zandbergen