• Banner Welkom in De Rank
  • Liturgisch centrum De Rank, wit

• Liturgisch centrum De Rank, paars

Woensdag 29 juni 2016

Om acht uur precies start de chauffeur de bus richting Texel, met 57 menselijke tomtoms achter zich. Die praten honderd uit en constateren dat de weg die de bus gaat wel vreemd is. En ook ik moet zeggen dat ik nog nooit op deze wijze via de A12 en de N11 naar de A4 bij Leiden ben gereden vanuit Waddinxveen. Maar de bus beschikt zoals alle moderne bussen over een navigatiesysteem.

Eenmaal op de A4 reden we richting Amsterdam en via de Coentunnel naar ons koffieadres, 'de Simonehoeve' in Katwoude, een kaasmakerij en restaurant, waar alles gericht is op het toerisme. De koffie en het heerlijke gebak stonden klaar en binnen de kortste keren zat iedereen aan de koffie of de thee. Nog even naar het toilet, een rondje souvenirwinkel maken en wat kaas proeven. De bus in en naar Den Helder om vandaar met de pont de oversteek naar Texel maken.

Onvoorstelbaar zoveel verkeer als er die pont op mag. Daar mochten we even de bus uit. En ik dacht, ‘nu kan ik zelf eens zeehonden in het wild zien‘. Daarvoor moest ook ik wel mijn hoogtevrees overwinnen. Maar wat wil een mens als je die kans krijgt. Dus drie trappen omhoog met z'n allen naar het dek. Nou, licht draaiend in mijn buik, heb ik mij stijf vastgehouden aan de rand van het hek en tussen mensen de Waddenzee afgetuurd, maar geen zeehond te zien hoor!

preview
    Views
    Comments
    ozio_gallery_fuerte

(klik hier voor het foto-album)

Vanaf de boot gingen we een rondreis over het eiland maken. Daarvoor kwam er een andere gids bij in de bus, die ons in een waterval van woorden vertelde dat onder andere Boer Jan, bekend van de tv er woonde met zijn gevonden liefde. Vervolgens maakte ze ons duidelijk dat Texel helemaal niet vlak is maar dat er ook een berg is van wel 15 meter hoog. En dat het grootste wild dat daar leeft konijn is. Ook dat daar geen mollen voorkomen. Meer interessant vond ik het feit dat Texel uit een oud en een nieuw gedeelte bestaat en dat dit op zeer unieke wijze was te zien aan de tuinwallen die alleen in het oude gedeelte zijn aangelegd. Deze wallen dienen als erfscheiding tussen de weilanden. Die weilanden waar de schapen grazen van het wereldberoemde ras ‘Het Texelse schaap‘. Het eiland Texel heeft een lengte van 25 km en een breedte van 8 km.

Er worden bijna evenveel schapen gehouden als er inwoners zijn circa 13.500. Jaarlijks worden er zo'n 3.500 lammeren geboren. De schapenwol wordt voor veel meer doeleinden gebruikt dan alleen kleding. In tegenstelling tot de schapen worden er bij de mensen, worden er op Texel jaarlijks circa 80 kinderen geboren. Met andere woorden, de bevolking van Texel dunt uit en vergrijst.

Texel heeft stadsrechten en je kunt er alles kopen wat je nodig hebt. De echte Tesselaars zijn trots op hun eiland en daar hebben zij ook redenen voor. Ik heb nooit geweten dat daar diverse soorten wereldberoemd bier gebrouwen wordt en dat zij zelfs een eigen vlag hebben, groen-zwart.

Toen kwamen we bij het mooie restaurant 'De Pelikaan' aan. Hier hebben we in alle rust heerlijk gegeten. De nodige sanitaire stops uitgevoerd en na weer te lang praten, met de bus nog een stukje over het eiland rondgereden. Daarna was er nog een klein uurtje voor een vrij bezoek in de Koog, waar we even de benen konden strekken. Vervolgens vertrokken we opnieuw naar de pont. Voldaan maar wel een beetje moe gingen we richting huis.

Het is geweldig hoeveel indrukken je op zo'n dag te verwerken krijgt. Vandaar dat het gekwetter in de bus op de terugreis beduidend minder was. Maar alle tomtoms werden opnieuw ingeschakeld. Zou de chauffeur nu wel de kortste weg gevonden hebben?

Tijdens de terugreis werd er door de leiding, met enige tussenpozen, twee keer een leuk verhaaltje voor gelezen. Beide verhaaltjes zorgden voor de nodige hilariteit. De chauffeur kon goed doorrijden en ook nu was de verbazing van alle meereizende tomtoms erg groot, toen hij niet via de N11, maar via Den Haag naar Waddinxveen reed.

Al met al hebben we een heel fijne dag met prima weer gehad, waar we dankbaar aan mogen terug denken. En ik bedank, mede namens al mijn reisgenoten, de gehele leiding voor de uitstekende verzorging van deze dag.